Designskolen.jpg

05 april 2017

Ugens tilbud er papirsblomkål og krydrede deosticks

Der leges både med farver, former og bæredygtighed, når Easyfood er med ved Milan Design Week.

Hvad siger du til en omgang stuvet blomkål af muffinsforme? Kolding-virksomheden Easyfood er en af i alt 14 virksomheder, som er med, når den italienske by Milano omdannes til et sandt slaraffenland af design under Milan Design Week.

Muffinsforme af papir er tryllet om til enhver grøntafdelings klassiker: blomkål. Rødkål og salathoveder er spiret frem på samme måde. I skønhedsafdelingen finder du All Spice deo-sticks af sammenpressede krydderier. Det er gakket, det er tankevækkende og så har det en helt særlig funktion. Produkterne skal nemlig indgå som en del af Designskolen Koldings ’super-super’ installation, som har omsat og REDOét restmaterialer fra danske virksomheder til nye smukke og gakkede kunstværker i bedste supermarkedsstil.


Og det mimer et rigtigt varehus - ’REDO Super Supermarket’. Der er hylder, der er varer, der er indkøbekurve. Men kigger man nærmere efter, vil man opdage, at produkterne hverken er spiselige eller anvendelige i traditionel forstand. I stedet er der plads til forundring, smil og eftertænksomhed, når man opdager, at pastaen faktisk er lavet af silkebånd eller at der er ’hygge’ i tedåsen.

Konceptet er udviklet af Designskolen Kolding i samarbejde med designbureauet Femmes Régionales. Detaljeringen af supermarkedets produkter har tre designere, der alle netop har taget afgang på Designskolen Kolding stået for. Susanne Nors, Alberto Bellamoli og Sisse Falster har tænkt, omdannet og udviklet de forskellige kunstværker med en legende og eksperimenterende tilgang til materialet.

 

Stikpille til forbrug
Installationen er en reminder om vores forbrugskultur og ’brug-smid-væk’ mentalitet. En peptalk om, at der findes alternativer til den massive mængde af materialer, der går til spilde hver dag. Men i stedet for at løfte pegefingre, iscenesætter ’REDO Super Supermarked’ bæredygtighed på en ny og legende måde.

Udstillingen skal pege fremad imod en ny virkelighed, hvor genanvendelse og bæredygtighed bliver en naturlig del af erhvervslivets forretningsmodeller. Både pga. ressourceknaphed, men også fordi mange virksomheder har fået øjnene op for, hvordan man kan bruge design og designtænkning til at løse mange udfordringer, fx det at der er et marked for den bæredygtige løsning og for at genanvende restmaterialer - og så tilmed gøre det legende.

I alt har 14 uafhængige virksomheder sagt ja til at være medaktører i projektet.

 

REDO Super Supermarked kan opleves i den vibrende zone, Ventura Lambrate, Via Ventura 6, når Milan Design Week løber af stablen 4. - 9. april 2017 i Milano.

Åbningstider

10:00 - 20:00 Tirsdag 4. april - lørdag 8. april
10:00 - 18:00 Søndag 9. april
20:00 - 22:00 Onsdag 5. april: officiel åbning
 

Til dem der ikke skal til Milan Design Week, vises udstillingen også i Kolding Storcenter fra d. 26. - 30. april fra kl. 15 


Newsletter signup

Modtag vores nyhedsbrev og bliv inspireret

Certifikat-03.png Certifikat-01.png Certifikat-02.png Certifikat-05.png Certifikat-04.png

Our company is credit worthy according to Bisnode's credit assessment system that is based on a number of decision rules. This credit rating is updated on a daily basis, and always shows the current rating and date.